Skoleleder til Børnenes Hovedstad
Billund Kommune er med rette kendt på børneområdet. Børnenes Hovedstad er en vision om en kommune, der tror på, at børn er mindst lige så kompetente som voksne. Det gør Billund Kommune til et særligt sted i verden. Et sted, der insisterer på en legende og anerkendende tilgang til livet og til børns kompetencer. Visionen er helt afhængig af skoler, der kan og vil være rammen for kompetente børns udvikling til voksne. De rammer er på plads på BillundSkolen.
Medarbejderne er fagligt dygtige, og bl.a. derfor klarer børnene sig generelt godt – socialt som fagligt. Der er virkeligt gode rammebetingelser omkring skolens faglige udvikling. LEGO Fonden har valgt at understøtte Billund Kommune på børne- og skoleområdet, og det er bl.a. derfor, at Playful Learning – der i disse år bidrager til den faglige udvikling i folkeskolerne i Billund Kommune – kan trække på virkeligt dygtige ressourcepersoner, når tænkningen skal ud at leve i virkeligheden – hos børnene.
Der er engagerede forældre bag de kompetente børn og en virkeligt god forældrebestyrelse, der gerne vil bidrage til at skabe en god skole for alle. Der er godt styr på økonomien, og der er derfor også på den bane et godt grundlag for at drive skole. De store skoler i Billund Kommune har alle tilknyttet et specialklassetilbud, så alle børn får mulighed for at være så tæt på almenmiljøet som muligt, Engperlen blev etableret i 2021. Efter en svær begyndelse er det lykkedes at udvikle et tilbud, der gør det virkelig godt for de børn der skal have en ekstra hånd i ryggen.
Der er sket mange gode ting over de senere år, men der har også været udfordringer. Der har været en for stor udskiftning blandt især ledere og administrative medarbejdere. Bl.a. derfor er det en af den nye skoleleders første opgaver at ansætte en viceskoleleder. Trivslen blandt medarbejderne har med rette været i fokus, og skolens kommunikation til forældre og omverden indeholder et forbedringspotentiale. Så der er også noget, der skal udvikles.
Heldigvis står du langt fra alene. Alle skolens interessenter vil gøre deres bedste for at gøre
dig – vores nye skoleleder – til en succes. Bestyrelsen, ledere og medarbejdere. Og din nye chef – skolechefen – har sat sig selv ind i din nye stilling, indtil du tiltræder, for at gøde jorden bedst muligt for dig. Og nok er der en række nyansatte på nøglepositioner – men de gør det virkelig godt. Oven på en – indrømmet – lidt tumultarisk tid, står alle nu sammen i bussen, for at skabe en skole, der kan endnu mere end hidtil. Vi mangler bare dig.
Hvad skal vores nye skoleleder indeholde? Du består af 60% personlighed, 40% faglighed – og 100% glæde over arbejdet med børn. Dermed være sagt, at dit vigtigste redskab til at lykkes i stillingen er dine personlige kompetencer. Et autentisk menneske med en rolig hånd, samarbejdsevner, god kommunikation, lydhørhed, men også tydelighed, parret med en kerne baseret på ordentlighed og respekt for andre mennesker.
Også derfor er du rigtigt dygtig til at samarbejde med næsten alle. Du kender til skoledrift, og ideelt set er du i dag – eller har været – skoleleder, så du har prøvet at ”være den”. Ledelse af ledere er derfor også en erfaring, der vil veje tungt på vægtskålen.
Du er en dygtig kommunikator selv, men du er også god til at iscenesætte strategisk kommunikation. Hvornår informerer vi om hvad – og hvad er det vigtigste at prioritere? Du har ideelt set talflair men der er også gode medarbejdere at arbejde sammen med, så du behøver ikke være verdensmester i skoleøkonomi.
”Vær hverken for skrap eller for overdrevent glad”. (Citat: elev)
Ansættelsesvilkår
Stillingen besættes på kontraktvilkår og efter konkret forhandling på et niveau, der forventes at ligge på 800.000 kr. (inklusive kontrakttillæg, eksklusive pension).
Yderligere oplysninger:
Kan fås hos Jakob Lundgaard, tlf. 4033 2414 og/eller hos skolechef Stefan Kelstrup, tlf. 2452 4533.
Læs mere i den uddybende
job- og personprofilAnsøgning
Ansøgningen sendes via
stillingsmodulet på www.lundgaard-konsulenterne.dk, så den er modtaget senest den 10. januar 2025 kl. 8.30.