Kan du omsætte vores børnesyn og politiske pejlemærke ”Sammen om Rødovre” på skoleområdet i en kommune, så vi styrker både børnenes trivsel og faglighed? Kan du inspirere andre og samtidig sikre, at idéer bliver konkretiseret? Kan du balancere strategisk og operationel ledelse, så vi får om- og udbygget vores skoler og samtidig udviklet børns og medarbejderes kompetencer? Og har du lyst til at arbejde med komplekse problemer i tætte og tillidsfulde tværgående fællesskaber? Så er det måske dig, der er Rødovre Kommunes nye skolechef.Er du en leder, der både kan inspirere, facilitere og implementere forandringer?
Rødovre Kommune står et godt sted. Vi vokser, og skolerne står over for udvidelser og renoveringer, så vi kan tilbyde vores børn tidssvarende faciliteter og inspirerende læringsmiljøer. Det handler ikke kun om de fysiske forhold. Rødovre Kommune investerer også på andre måder i børne-og ungeområdet:
De senere år er der arbejdet systematisk med at udvikle nye idéer og rammer for at understøtte kommunens børnesyn. Der er samtidig vedtaget tre overordnede indsatser: ”Læringsfællesskaber for alle”, ”Sundhed og trivsel”, ”Teknologi & innovation”. Der er gang i mange gode initiativer på skoleområdet. Nu ønsker vi, at flere af de idéer vi allerede har, bliver konkretiseret, prioriteret, implementeret og forankret, samtidig med at den solide drift fortsætter. Som alle andre kommuner står Rødovre kommune over for et nyt folkeskoleudspil. Det skal vi også lykkes med og koble det sammen med vores tilgang og ambitioner om mere decentral ledelse samt flere fælles løsninger og sammenhæng i vores skole- og fritidstilbud til alle børn.
Rødovre Kommune er en fantastisk arbejdsplads med gode værdier og et godt samarbejdsmiljø. Vores nye skolechef må gerne have en vis båndbredde, for man skal både lede strategisk og operationelt. Skolechefen er ansvarlig for, at en række nye ambitioner bliver implementeret og forankret, og leder samtidig et stort driftsområde med tilhørende økonomi. De mange decentrale ledere har stor frihed, og skolechefen skal være deres tætte sparringspartner, men skal også sikre samarbejde og sammenhængskraft på tværs af kommunen, så vi kan give borgerne gode og ensartede skoletilbud. Det er en spændende, krævende og bred stilling, og jeg glæder mig til samarbejdet” fortæller børne- og kulturdirektør Camilla Niebuhr.
Kan du operationalisere, og er du god til at samarbejde - med mange?
Som skolechef leder du hele skoleområdet, som består af seks folkeskoler, det specialpædagogiske center, en specialskole, tre byggelegepladser, Ungecenter2610, Pædagogisk Udviklingscenter (herunder PPR) og et sekretariat på Rådhuset med både administrative ressourcer og udviklingskonsulenter.
Det er dit ansvar at sikre, at reformimplementering, udviklingsprojekter og drift sker balanceret, men også konkret. Der er et hav af interessenter på skoleområdet: Politikere, borgere, forældre, børn, faglige organisationer og medarbejdere – og dine chefkollegaer i forvaltningen. Du skal møde dem alle med nysgerrighed, åbenhed og lysten til samarbejde, da vi hos Rødovre Kommune tror på, at vi skal være fælles om løsningerne.
Som skolechef er dine opgaver bl.a. at:
- Sikre implementering af det kommende folkeskoleudspil og facilitere, at der igangsættes og forankres konkrete initiativer på baggrund af det nuværende idékatalog, som sikrer trivsel, læring, skolelyst og inkluderende fællesskaber for alle børn og unge.
- Sikre stabil og ansvarlig drift på skoleområdet, herunder bl.a. sikre, at budgettet på ca. 600 mio. overholdes, samt bidrage til, at kommunens indsats på specialområdet sker tværfagligt, sammenhængende og med økonomisk bæredygtighed, og derfor giver bedre resultater for det enkelte barn.
- Udbygningen og renovering af skoler lykkes inden for de økonomiske og tidsmæssige rammer og med støtte til skolens ledere og medarbejdere samt inddragelse, dialog og samarbejde med forældre og børn.
- Sikre et godt samarbejde med relevante interessenter, herunder betjene Børne- og Skoleudvalget i tæt samarbejde med børne- og kulturdirektøren, og at der er et konstruktivt samarbejde med bl.a. de faglige organisationer, skoleområdets ledere, borgere, foreninger og de øvrige forvaltninger.
Om dig
Vi søger dig, der
vil noget for og med børnene i Rødovre Kommune - og vil gøre det sammen med kollegaer, ledere, politikere og borgerne selv.
Du er først og fremmest en dygtig leder af både mennesker og opgaver på strategisk niveau. Du har solid indsigt i skoleområdet og skoledrift og gerne erfaring med at lede ledere. Du har indsigt i principperne for de politiske reformer og de pædagogiske tilgange, som lige nu præger skoleområdet, og du har forståelse for udfordringerne og mulighederne i en tid, hvor vi ønsker at styrke det lokale ledelsesrum og styrke fagligheden og trivslen endnu mere.
Du har vist, at du kan skabe strukturelle forandringer i komplekse offentlige organisationer, og du har lyst til at operationalisere og balancere disse udfordringer i en kommune, hvor vi arbejder for at øge sammenhængskraft og tværfaglighed i opgaveløsningen.
Som leder er du tillidsskabende, inspirerende og nærværende. Du balancerer facilitering og understøttelse med tydelighed og retning. Samarbejde og konstruktive processer ligger naturligt til dig. Du trives med komplekse problemer, og du tænker i sammenhænge, muligheder og løsninger, der kan forankres og skabe værdi.
Yderligere information
Hvis du er nysgerrig på at vide mere, vil vi anbefale dig at læse mere om stillingen
her.Du er også velkommen til at kontakte direktør hos Mercuri Urval Henriette von Essen-Leise på telefon 29 43 50 48 eller børne- og kulturdirektør Camilla Niebuhr på telefon 26 30 42 90.
Løn- og ansættelsesvilkår fastsættes efter gældende overenskomst. Lønniveauet tager afsæt i ansøgerens kvalifikationer. Arbejdssted er Rødovre Kommunes smukke Arne Jacobsen Rådhus.
Der er ansøgningsfrist den 4. november 2024 kl. 09:00. Samtalerne bliver afholdt hhv. den 11. og 21. november. Mercuri Urval deltager i rekrutteringsprocessen, og der vil være testforløb mellem 1. og 2. samtale.
Rødovre Kommune har røgfri arbejdstid. Vi ser mangfoldighed som en styrke. Derfor opfordrer vi alle uanset alder, køn, handicap, livsstil, religion eller etnisk tilhørsforhold til at søge jobbet. Vi tilbyder vores medarbejdere en trivsels- og sundhedsordning med bl.a. fysioterapi og holdtræning.