Vil du stå i spidsen for at omsætte ambitiøse sundheds- og ældrepolitiske visioner? Brænder du for ledelse, udvikling og borgernære løsninger? Så er det måske dig, vi søger som områdeleder i Kerteminde Kommune. Vi søger pr. 1. august 2025 en strategisk og visionær områdeleder, som brænder for både strategiske, faglige, drifts- og personalemæssige ledelsesopgaver, og som evner det brede samarbejde både i og udenfor kommunen.
Vi står over for de største forandringer i årtier, hvilket kræver mere ledelseskraft. Stillingen er derfor nyoprettet i kølvandet af den store opgave, som ældre- og sundhedsområdet står over for med at implementere Ældreloven, en kommende Sundhedsreform og på sigt også en Folkesundhedslov.
Vi er allerede godt i gang, og du vil sammen med vores stærke ledelsesfællesskab og dygtige medarbejdere have en vigtig rolle i denne udvikling og implementering.
Om stillingen:Som områdeleder er dit overordnede ansvar at udøve ledelse gennem lederne af Sundhed & Træning, Rehabiliteringscentret samt kommunens fem plejehjem. Ældre og Sundhed er en udviklingsorienteret afdeling, der brænder for nærværende ledelse og vægter sikker drift, tillidsfuldt samarbejde og faglig sparring højt. Vi samarbejder om at skabe en god arbejdsplads med fokus på faglighed, kvalitet og udvikling.
Afdelingen er kendetegnet ved engagerede og dygtige medarbejdere og ledere, som inden for de politiske rammer og kommunens overordnede vision arbejder for at udmønte vores kerneopgave i samarbejde med borgere og pårørende samt i tæt samspil med lokale fællesskaber og civilsamfund.
Du bliver en del af en kompetent ledergruppe, som alle brænder for den fælles opgave og det unikke ledelsesfællesskab. Sammen udvikler vi faglig og borgernær ledelse og sætter fokus på vigtige temaer, der skal fremme ledernes kompetencer og beslutningskraft.
Med den overordnede vision ”Fællesskab i Kerteminde” som ramme, arbejder vi målrettet med vores kerneopgave: At styrke borgerens egenomsorg for at fremme oplevelsen af liv, sundhed og værdighed. Dette gør vi altid i samarbejde med borgeren og fællesskabet omkring os.
Vi arbejder ihærdigt med at implementere velfærdsstrategien, hvor vi sondrer mellem Borgerland og Fagland. I Borgerland skal hjælpen fra kommunen være simpel og sammenhængende, så alle borgere nemt kan navigere i det. Kompleksiteten håndterer vi i Fagland, hvor vi samarbejder på tværs og taler fagsprog. Vi har altid fokus på at forstå borgeren og den situation, borgeren er i, ved at være nysgerrige og stille spørgsmål frem for at give svar.
Dine opgaver indebærer, at: - Udvikle og drive dit ledelsesområde med fokus på kvalitet, effektivitet og borgerinddragelse.
- Administrere og overholde budgetter samt sikre en hensigtsmæssig prioritering af ressourcer.
- Inspirere og understøtte områdets syv ledere gennem læring, udvikling og kvalitetssikring ved at være en synlig, tilgængelig, ansvarsbevidst og involverende leder.
- Sikre, at værdierne kvalitet, nærvær, udvikling og trivsel bliver integreret i hverdagen gennem åbenhed og dialog med ledere og tillidsvalgte.
- Implementere politikker og strategier, herunder velfærdsstrategien (Borgerland-Fagland), på dit ledelsesområde.
- Udarbejde og evaluere handleplaner samt iværksætte tiltag og prøvehandlinger, der fremmer implementering fx kompetenceudvikling og borgermøder.
- Implementere og udmønte Sundhedsreformen. Du får en væsentlig opgave i at dele og overdrage opgaver til Regionen jf. sundhedsreformen.
- Styrke det nære sundhedsvæsen og sikre sammenhængende borgerforløb på tværs af sygehuse, almen praksis og kommunale sundhedstilbud.
- Udarbejde skriftlige strategiske oplæg fx politikker og strategier, notater og sagsfremstillinger.
Vi forventer, at dine kompetencer kan afspejles i din ansøgning og dit CV. Det betyder, at du: - Har en sundhedsfaglig uddannelse. Det kan fx være du er Cand. Scient. i Idræt & Sundhed, Cand. i Folkesundhedsvidenskab, Cand. Cur. eller Master i Public Health.
- Har en relevant lederuddannelse og solid erfaring med ledelse inden for ældre- og/eller sundhedsområdet.
- Har mindst 2 års erfaring med strategisk ledelse i en politisk styret organisation, som fx involverer politisk betjening og udmøntning af politiske og administrative beslutninger.
- Har erfaring med økonomistyring og budgettering.
- Kan dokumentere kompetencer, som omfatter udarbejdelse af oplæg og notater, der indeholder strategiske overvejelser og planer til beslutning fx politikker, strategier og handleplaner. Det er en fordel, hvis du også har erfaring med udarbejdelse af sagsfremstillinger til det politiske og strategiske niveau.
- Har en dialogbaseret og relations skabende personlighed, som bl.a. viser sig ved at du er anerkendende, lyttende, tillidsvækkende, synlig og inviterende i din tilgang til samarbejde.
- Du skal mestre dialogen gennem gode kommunikations- og formidlingsevner, hvor komplekst stof omsættes på en forståelig og engageret måde.
- Du er analytisk og kan sætte retning, prioritere i både driftsopgaver og andre større opgaver, der kræver fremdrift for at nå i mål.
- Du skal lede med mod og tillid ved at delegere ansvar, give handlefrihed og frisætte dine ledere og medarbejdere.
- Du skal kunne se perspektiver og muligheder på tværs af ældre- og sundhedsområdet samt sikre sammenhæng på tværs.
- Du er engageret i borgernes behov og kan udvikle og gentænke opgaveløsningen og den borgernære ledelse i et tæt tværfagligt samarbejde med ledelse og medarbejdere.
- Du er robust, loyal, stabil og fleksibel og har et positivt livssyn, empatiske evner og medmenneskelig omtanke.
Vi tilbyder dig: - En kommune i positiv udvikling og med en solid økonomistyring, bl.a. gennem månedlige budgetopfølgninger. Vi er kendetegnet ved, at fælles udfordringer kalder på fælles løsninger.
- Visionen ”Fællesskab i Kerteminde” sætter retning for en kommune, hvor den enkelte ser værdien i at deltage, tage ansvar og bidrage til fællesskabet. Ledelsesgrundlaget bygger på visionens fokus på det store kommunale fællesskab, og ledelse praktiseres i øjenhøjde. Vi ved, at forskellighed er en styrke, og lederne motiverer, engagerer og involverer medarbejderne og omverdenen.
- En ambitiøs og seriøs arbejdsplads med en uformel tone og et godt arbejdsmiljø.
- Mulighed for at præge udviklingen på ældre- og sundhedsområdet i tæt samspil med ledere og medarbejdere.
- En del af en faglig kompetent ledergruppe, hvor der er fællesskab, tillid og gensidig respekt.
- En prøvehandling med en fast månedlig fridag.
Ansøgningsfrist: Ansøgningsfrist 11. juni 2025
Ansættelsessamtaler afholdes 16. juni 2025 og 2. samtale 19. juni 2025.
Ansættelse er pr. 1. august 2025. Der vil inden ansættelse og efter aftale blive indhentet referencer.
Løn- og ansættelsesvilkår i henhold til gældende overenskomst og efter principperne for lokal løndannelse.
Vi gør opmærksom på, at der indhentes offentlig straffeattest inden ansættelse finder sted.
Yderligere oplysninger: Din fysiske base er i staben for Ældre og Sundhed i Administrationscentret, Lindøalléen 51, Munkebo.
Yderligere oplysninger om jobbet fås hos chef for Ældre og Sundhed Susanne Buch, tlf. 21678951,
mail:
subu@kerteminde.dk, hvor også anmodning om rekvirering af funktionsbeskrivelse og ledelsesgrundlag kan rettes.
Nyttig læsning:Fællesskabsvision:
Vision for Kerteminde KommuneVelfærdsstrategien og Ældre og Sundheds kernefortælling:
Velfærdsstrategi og kernefortællingPersonalepolitik:
PersonalepolitikRygepolitik:
RygepolitikKerteminde Kommune ligger i det nordøstlige Fyn i en smuk og varieret natur. Kommunen har tæt på 25.000 indbyggere og byder på et aktivt forenings- og erhvervsliv og gode idræts- og fritidsmuligheder.
Kommunen har ca. 1.800 medarbejdere, der arbejder ud fra vores særlige kerneværdi, som er fællesskab, hvor vi både er tæt på hinanden og på borgerne.
Udover fællesskabet prioriterer og arbejder vi også med vores øvrige værdier i dagligdagen: Kvalitet, Nærvær, Udvikling og Trivsel. Herudover er dialog og samarbejde nøgleord, der kendetegner god ledelse i Kerteminde Kommune.
Organisationen baserer sig på flade strukturer, stor selvbestemmelse og gode udviklingsmuligheder, og vi er en røgfri arbejdsplads med røgfri arbejdstid.
Hvis du i dit nye job er IT bruger, kan der i forbindelse med din ansættelse være krav om, at du identificerer dig med dit MitID, du vil i så fald kontaktes herom.
Såfremt at du er kandidaten, som vi indgår aftale med om ansættelse, vil vi ved forespørgsel videregive dine kontaktoplysninger, så som navn, adresse, telefonnummer og evt. CV, til den lokale tillidsrepræsentant eller forhandlingsberettiget faglige organisation. Dette sker med henblik på, at sikre den rette indplacering og forhandling af din løn ved ansættelsen. Har du hemmeligt telefonnummer vil dette også blive videregivet. Videregivelsen sker med hjemmel i databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra b og c jf. databeskyttelseslovens § 12, stk. 1. Har du navne- eller adressebeskyttelse, vil oplysningerne først blive videregivet efter at du har afgivet samtykke”.
Kerteminde Kommune betragter mangfoldighed som en styrke og opfordrer derfor alle uanset alder, køn, religion eller etnisk tilhørsforhold til at søge ledige stillinger.