Gå til sidens indhold
Billedet viser Herning Kommune i en given situation. Klik for at gå til Herning Kommune forside.

Erhvervskonsulent med stort drive og udviklingslyst

”Herning Kommune skal være et godt sted at drive virksomhed, arbejde, studere og leve”. Det er den simple sætning, vi har i baghovedet hver eneste dag, når vi går på arbejde. Nu har vi en ledig plads på – hvis vi selv skal sige det - verdens bedste hold. Måske skal den plads være din?

Vi mangler en konsulent med ild i øjnene, der både kan drive langsigtede udviklingsprojekter og samtidig være den, der kan gribe de sager, der opstår pludseligt og skal prioriteres med det samme.

I erhvervs- og uddannelsesteamet gør vi vores for, at det hele tiden bliver lidt federe at drive virksomhed, studere og bo i kommunen. Det kan vi ikke gøre alene. Derfor er samarbejde et kodeord, i alt hvad vi laver. Vi lytter til både eksisterende og kommende virksomheder og uddannelsesinstitutioner for at kunne hjælpe dem bedst muligt. Vi samarbejder med en række erhvervsfremmeaktører både lokalt, regionalt og nationalt. Vi snakker sammen på tværs af kommunens afdelinger for at sikre den bedste virksomhedsservice. Kort sagt – vi er hele tiden i dialog med andre, og det kræver både grundig planlægning, menneskelig snilde, effektiv eksekvering og evnen til at sadle hurtigt om.

I rollen som udviklingskonsulent skal du i samarbejde med vores lokale erhvervsfremmepartnere kunne eje, drive eller indgå i langsigtede udviklingsprojekter. De projekter kan have fokus på alt inden for erhverv, uddannelse og branding. Der er ingen forventning om, at det er dig, der får alle de gode idéer – men du skal kunne samle og facilitere de netværk, der sammen kan få idéerne og tænke nyt. En vigtig opgave vil være at videreføre Midtbybevægelsen, der handler om at drive arbejdet med en udviklingsplan for detailhandel, indretning og oplevelser i Herning midtby, så vi også i fremtiden har en levende gågade i kommunen. Derfor forventer vi, at du har indgående erfaring med erhvervsfremme og detailhandelsudvikling, og det er en fordel at have kendskab til aktørerne lokalt i Herning.

Derudover kan opgaverne være alt fra at analysere en ny rapport om erhvervsudviklingen i kommunen og udarbejde resultatkontrakter med samarbejdspartnere til at arrangere workshops og events eller lave oplæg og sagsfremstillinger til politiske udvalg eller direktionen. Det er et krav, at du har erfaring med at arbejde i en politisk ledet organisation.

Du sætter en ære i at formidle skarpt og præcist både på skrift og i PowerPoint og ofte levere til en anden, der står på ølkassen.

Rettesnoren for vores arbejde er forvaltningens virksomhedsgrundlag (bilag), Herning Kommunes Erhvervsløfte (bilag) samt kommunens fælles serviceforståelse for erhvervsområdet (bilag). Vi siger mere ’vi’ end ’jeg’. Vi smiler det meste af tiden, er ambitiøse og praler gennem handling og resultater i stedet for at lade det blive ved snak.

Dine opgaver bliver blandt andet

  • At drive udviklingsprojekter – hovedsageligt med afsæt i pejlemærkerne i Erhvervsløftet
  • At forberede sager til politiske udvalg – hovedsageligt Økonomi- Erhvervs- og Uddannelsesudvalget
  • At være drivkraft i udviklingsprojektet ’Midtbybevægelsen’
  • At lave og udvikle samarbejds- og resultatkontrakter samt at følge op på dem

Vi forventer, at du

  • Er hurtig til at sætte dig ind i kompliceret stof og udlede det vigtige
  • Kan omsætte visioner og viden til handling
  • Kan holde hovedet koldt og gribe alle bolde, selv når der er mange
  • Har konkret erfaring med midtbyudvikling og erhvervsfremme på detailhandelsområdet
  • Kan finde, læse og bruge en lokalplan
  • Har erfaring med at arbejde i en politisk ledet organisation
  • Er stærk på relationer og kan samle mennesker om en fælles dagsorden

Organisatorisk placering

Du vil blive en del af Erhverv og Uddannelses-teamet i forvaltningen By, Erhverv og Kultur. Afdelingen er den udviklende og koordinerende funktion mellem kommunen og virksomheder, uddannelsesinstitutioner, andre kommuner, region m.v. på erhvervs- og uddannelsesområdet.  Det er en afdeling med 11 kolleger i et ambitiøst og sprudlende miljø, hvor vi bruger hinanden til faglig sparring, og hvor vi har kollegial omsorg for hinanden. Det skal være rart at gå på arbejde – og der skal være plads til gode grin og menneskeligt samvær. For vi tror på, at der også skal være rum til alt det ”udenom”, hvis vi skal være gode sammen fagligt.

Forvaltningen dækker i øvrigt områderne Plan, Kultur & Fritid, Borgerservice samt Biblioteket. Vi er stolte af vores sammenhold på tværs, og vi samarbejder og hjælper hinanden hver eneste dag med stort og småt.

Løn- og ansættelsesvilkår

Der er tale om en fast stilling på 37 timer.
Opstart efter aftale.
Lønindplacering sker efter principperne i Ny løn og efter aftale mellem kommunen og den forhandlingsberettigede organisation.

Yderligere oplysninger

Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte erhvervs- og uddannelseschef Morten Stamm Mikkelsen på telefon 28 15 96 44.

Ansøgningsfrist

26. maj 2025.
Vi forventer at indkalde til samtaler den 27. maj og afholde samtaler den 3. juni.

Bilag



Billede