Vi søger en skoleleder, der kan stille sig i spidsen for Det Specialpædagogiske Center - ét sammenhængende skoletilbud med professionelle tværfaglige fællesskaber og et godt arbejdsmiljø med fokus på læring, trivsel og udvikling for alle børn og unge.Vi leder efter en skoleleder, der har erfaring med og kan vise gode resultater i forhold til at skabe professionelle læringsfællesskaber med et godt arbejdsmiljø og med trivsel og læring for børn og unge. Derudover forventer vi, at du har gode erfaringer med at etablere samarbejder med forældre og øvrige samarbejdspartnere som eksempelvis PPR og Børne- og Familieafdelingen.
Det Specialpædagogiske Center består af tre afdelinger: Helhedstilbuddet Valhøj, Center Valhøj og Center Tinderhøj, og de ligger på tre forskellige matrikler. Center Valhøj og Center Tinderhøj er placeret på to almene folkeskoler henholdsvis Valhøj Skole og Tinderhøj Skole. Du vil derfor skulle indgå i et tæt samarbejde med de to skoleledere på almenskolerne. Du skal ligeledes samarbejde med centerets ledelsesteam, som består af to afdelingsledere og en koordinator – alle tre veletablerede og ambitiøse.
Det Specialpædagogiske centerDet samlede specialpædagogiske center består af omkring 186 børn og unge og ca. 90 dedikerede og fagligt stærke medarbejdere, som er fordelt på de tre afdelinger. De seneste år er der kommet flere børn og unge til centeret og dermed også flere medarbejdere. Der ligger derfor en stor opgave i at skabe et samlet center, således at børn, unge og forældre oplever at få den samme service samtidig med, at der fastholdes et godt og trygt arbejdsmiljø for medarbejderne, en høj faglig kvalitet i centrets opgaver og en sikker drift.
Centerets målgruppe er børn og unge, som har forskellige udfordringer. De kan fx have svært ved at koncentrere sig, have udfordringer i deres sociale udvikling, eller af andre årsager have brug for en skoledag, der er mere struktureret og individuelt tilpasset til deres udvikling og pædagogiske behov. Det kan være børn, der har diagnoser som fx ADHD, autisme, adfærds- eller følelsesmæssige udfordringer eller faglige udfordringer, så de vil have gavn af et andet skoletilbud, end der kan tilbydes i en almenklasse.
Rødovre KommuneI Rødovre Kommune arbejder vi på skoleområdet ud fra et fælles børnesyn:
”Alle børn skal have lige muligheder for at være en del af et læringsfælleskab. Børn er kompetente, og de gør som udgangspunkt det bedste, de kan. De voksne møder børnene dér, hvor de er."Børne-og ungesynet giver os et fælles sprog og et fælles afsæt for, hvordan vi hver dag møder alle børn og unge. Vi har desuden tre indsatser, som understøtter området: ’Teknologi og innovation’, ’Sundhed og trivsel’ samt ’Læringsfællesskaber for alle’.
Vi er en ambitiøs kommune. Vi er ambitiøse i vores arbejde med de børn og unge, som i en periode har brug for noget særligt. Vi vægter ordentlighed højt over for børn, de unge, forældre, samarbejdspartnere og over for hinanden. Vi har fokus på at skabe psykologisk tryghed, hvor vi siger det højt, når noget bøvler, og hvor vi hjælper hinanden med at løse det.
Vi søger derfor en skoleleder, som er klar til at stå på tæer, og som ved, at vores fornemmeste opgave er at skabe et stærkt fundament for børnene og de unges hele liv og fremtid.
Rødovre Kommune oplever en stor tilflytning, og dermed er der flere børn på vej til Rødovre Kommunes skoler. Vi ser derfor ind i en spændende fremtid med nye opgaver med lokaleudnyttelse, – det sker i tæt samarbejde med både Børne- og Kulturforvaltningen og Teknisk Forvaltning.
DIN PROFILNærværende, strategisk, struktureret og inddragende skoleleder med et godt og smittende humørDen nye skoleleder for Det Specialpædagogiske Center er nærværende, strategisk og struktureret med et godt og smittende humør. Du har solid viden om og erfaring med at lede og arbejde på det specialpædagogiske børne- og ungeområde i tæt samarbejde og samspil med alle interessenter. Du er også optaget af at være en relevant og inddragende leder for afdelingslederne, alle medarbejdergrupper samt alle børn, unge og deres forældre i centret. Du trives i processen fra forandring til realisering og lykkes med at skabe retning, følgeskab og balance i denne bevægelse.
Vi ved, at ingen kan alt, men vi søger en leder, der:
- Kan sætte retning og skabe følgeskab og sammenhængskraft, så alle er motiverede for at yde deres bedste og forpligte sig på vores børnesyn og centres kerneopgave.
- Har erfaring med at lede dedikerede og fagligt stærke medarbejdere og evt. ledere i en politisk styret organisation – gerne suppleret med en relevant lederuddannelse. Det vil være en fordel, hvis du har erfaring med at bedrive distribueret ledelse, som understøtter autonomi, forbundethed og mestring.
- Kan understøtte en sikker drift, så vi fastholder et godt og trygt arbejdsmiljø samt en høj faglig kvalitet i skolens opgaver. Det vil sige, at du er struktureret og god til at organisere samt har kompetencer til at sikre god økonomistyring, løbende visitation og revisitation og indsamling af data, så der er sammenhæng mellem den overordnede strategi og den daglige drift. Eksempelvis at der er et match mellem medarbejdernes faglige kompetencer og ressourcer og de børn og unge, som går på skolen.
- Har viden om og erfaring med at lede og arbejde på det specialpædagogiske børne- og ungeområde og kan videreføre og udvikle Det specialpædagogiske Center i tæt samarbejde med afdelingsledere, medarbejdere, børn, unge og forældre i centret samt med almenskolerne, PPR, Børne- og Familieafdelingen m.fl.
- Kan drive strategiske forandringsprocesser, hvor strategier, mål, lovgivning og viden skal omsættes til konkrete handlinger i praksis. Herunder bl.a. at realisere initiativerne i aftalen om folkeskolens kvalitetsprogram – frihed og fordybelse.
- Er en stærk kommunikator til alle skolens deltagere og samarbejdspartnere og kan opbygge relationer, netværk og stærke samarbejder på tværs af disse. I den forbindelse at du kan skabe ligeværdige og tillidsfulde samarbejdsrelationer, hvor der er en åben dialog, fx ift. at være en vigtig medspiller i det samlede skolelederteam.
- Er en nærværende leder med respekt for hverdagens praksis, der på samme tid er en del af ledelsesteamet og leder for det. Det betyder bl.a., at du kan trives i en hverdag, hvor du skal være særdeles fleksibel i forhold til at håndtere akutte ad hoc-opgaver og justere i dit planlagte program for dagen, så du kan understøtte en sikker drift.
Det er vigtigt, at du har et godt og smittende humør, da vi på Det Specialpædagogiske Center gerne vil grine sammen.
DERFOR SKAL DU VÆLGE OSRødovre Kommune og Det Specialpædagogiske Center tilbyder:- Mulighed for at gøre en tydelig forskel for alle børn, unge og deres familier i centret.
- Mulighed for at videreudvikle et stærkt specialpædagogisk center i samarbejde med mange forskellige samarbejdspartnere
- En arbejdsplads, der arbejder med fokus på en høj faglighed, et godt arbejdsmiljø og et stærkt fællesskab.
- En medarbejdergruppe som er dedikerede og kompetente, der samarbejder om børn og unges læring, trivsel og udvikling.
- En ledergruppe hvor engagement, faglighed, generøsitet og en god humoristisk tone er i centrum.
Du vil referere til skolechefen og blive en del af et skarpt skoleledernetværk, der mødes tre gange om måneden med skolechefen.
Sammen om FolkeskolenDu vil erfare, at politikerne i Rødovre Kommune prioriterer folkeskolen højt bl.a. med en ambitiøs indsats omkring realiseringen af Folkeskolens Kvalitetsprogram, ’Læringsfællesskaber for alle’, ’Sundhed og trivsel’ samt ’Teknologi og innovation’. For eksempel har ’Teknologi og innovation’ siden august 2018 været et fag og en dimension i alle fag i vores skoler. Hertil kommer vores teknologilaboratorium, TekX, hvor alle børn og unge i Rødovres folkeskoler kan eksperimentere i nye læringsrum med den nyeste teknologi på tværs af aldre og skoler.
Læs mere om indsatsen på
www.tekxrk.dk og om hele skoleområdet på www.rk.dk.
Ovenstående er kun en del af det samlede hele, som gør, at ledere, medarbejdere, børn, unge og bestyrelser er stolte af Det Specialpædagogiske Center. Vi tilbyder derfor en unik mulighed for at stå i spidsen for et ganske særligt center.
LØN OG ANSÆTTELSESVILKÅRI henhold til gældende overenskomst og efter aftale med den forhandlingsberettigede organisation.
HVIS DU VIL VIDE MERESe mere på
www.rk.dk. Det er altid godt at få flere ord på din mulige nye arbejdsplads, så ring gerne til skolechef Pernille Weinreich Matthiesen på telefonnummer 3076 7624 eller til skoleleder på Valhøj Skole Niels Jepsen på telefonnummer 3076 8280.
ANSØGNINGVi skal have din ansøgning med relevante bilag og referencer senest den 7. maj 2025.
Vi forventer at afholde 1. samtale den 12. maj og 2. samtale den 16. maj.
Vi forventer, at vores nye skoleleder starter senest 1. august 2025.
Rødovre Kommune er en geografisk lille og centralt beliggende kommune med et højt ambitionsniveau for borgerne og byen. Også af den grund er vi en attraktiv og spændende arbejdsplads, og vi ser mangfoldighed som en styrke. Derfor opfordrer vi alle uanset alder, køn, handicap, livsstil, religion eller etnisk tilhørsforhold til at søge jobbet.
Vi tilbyder vores medarbejdere en trivsels- og sundhedsordning med bl.a. fysioterapi og holdtræning. Bemærk, at Rødovre Kommune har røg- og nikotinfri arbejdstid, som betyder, at vi ikke må ryge eller tilsvarende som vapes eller snus i arbejdstiden.
Vores stillinger opslås på fuld tid medmindre andet er angivet i stillingsopslaget.