Gå til sidens indhold

Rødovre Kommune

Rødovre Kommune

Engageret Digital Arkivar til Rødovre Kommune

Om jobbet

Du får muligheden for at være den bærende kompetence og ressource til at indsamle, bevare og tilgængeliggøre den digitale kulturarv i Rødovre Kommune. Opgaverne består primært i at sikre afleveringer af digitale arkivalier fra kommunale it-systemer i samspil med forvaltninger og private it-leverandører, samt medvirke til efterlevelse af arkivloven, herunder bevarings- og kassationsvurderinger og vurdering af sager om adgang til arkivmateriale.
Rødovre Kommune har haft eget kommunearkiv (§7-arkiv) siden 1. januar 2023. Rødovre Arkiv er delt i 2 grene: en digital gren, som bliver dit ansvarsområde, og er funderet i Team Digital Udvikling; og en analog gren, der nu rummer både lokalhistorisk samling og kommunens arkivalier, og er ledet af kommunearkivaren. Du skal derfor både stå i spidsen for den fortsatte opbygning af digitalarkivar-funktionen samt den efterfølgende drift af arkivløsningen, hvilket blandt andet indebærer:
  • bevaringsvurderinger i forhold til gældende lovgivning
  • vejledning af forvaltningerne i arkivmæssige hensyn
  • afleveringsforberedende arbejde
  • kvalitetssikring af arkivpligtige data
  • samarbejde med kommunearkivaren om den fortsatte opbygning af Rødovre Arkiv
  • sagsbehandling i forbindelse med adgang til arkivmateriale
Opgaverne spænder således vidt, fra planlægning og kommunikation til anvendelse af specialiserede arkivfaglige it-værktøjer i forbindelse med test og tilgængeliggørelse af arkiveringsversioner.
Rammerne for løsningen af opgaverne tager afsæt i kommunens vedtægter for et lokalt §7-arkiv, og sker i samarbejde med kommunearkivaren, som har ansvar for den øvrige del af arkiveringen.
 

Din profil

Vi forestiller os, at du

  • har erfaring med digital arkivering og dokumentstyring (Records Management)
  • kan rådgive forvaltninger i digital arkivering
  • er udadvendt og kan lide at kommunikere med forskellige interessenter, da der er bred kontaktflade både i og udenfor organisationen
  • kan navigere og mediere professionelt og pragmatisk i det organisatoriske krydsfelt mellem lovkrav faglige standarder og ressourcemæssige hensyn
  • er struktureret, vedholdende, kvalitetsbevidst og resultatorienteret
  • er et åbent og nysgerrigt menneske.

Kvalifikationer

  • Relevant akademisk uddannelse og meget gerne erfaring med digitalt arkivarbejde og moderne forvaltningsforhold.
  • Kendskab til arkivloven, forvaltningsloven, offentlighedsloven og GDPR-lovgivning
  • Kendskab til databaser, databaseteori, SQL og XML


Derfor skal du vælge os

Du får stor indflydelse på den fortsatte opbygning af vores fremtidige §7-arkiv! Du bliver organisatorisk placeret som en del af Team Digital Udvikling, som indgår i Stab for Politik og Strategi og Digitalisering. I alt er vi ca. 60 medarbejdere i staben.

Jobbet som digitalarkivar indebærer et tæt samarbejde med Rødovres kommunearkivar, ESDH-koordinator og GDPR-konsulenter. Hverdagen er præget af en høj grad af dynamik og udvikling, og vi har et godt arbejdsmiljø med uformel og humoristisk omgangsform.
 

Løn- og ansættelsesvilkår

I henhold til gældende overenskomst og efter aftale med den forhandlingsberettigede organisation. Det er en fuldtidsstilling med forventet start senest 1 oktober 2024.

Hvis du vil vide mere

Se mere på rk.dk. Du er også velkommen til at kontakte leder af Digital Udvikling Jan Lehmann, 30 76 71 16. Arbejdssted: Digital Udvikling – Rådhuset, Rødovre Parkvej 150, 2610 Rødovre.

Ansøgning

Send din ansøgning online med relevante bilag og referencer, så vi har den senest 21. juli 2024. Klik på knappen ’Ansøg online’/’Søg jobbet’ for at sende din ansøgning.
 



Rødovre Kommune har røgfri arbejdstid. Vi ser mangfoldighed som en styrke. Derfor opfordrer vi alle uanset alder, køn, handicap, livsstil, religion eller etnisk tilhørsforhold til at søge jobbet. Vi tilbyder vores medarbejdere en trivsels- og sundhedsordning med bl.a. fysioterapi og holdtræning.