Hvis du er fyldt 25 år og har 2 års relevant erhvervserfaring fra primært dagvagt, kan du uddanne sig til Social og sundhedshjælper på 17 uger.Du starter direkte på hovedforløbet og tager uddannelsen med merit for oplæringen.
For at blive optaget på forløbet skal du kunne dokumentere minimum 2 års relevant erhvervserfaring inden for de seneste 4 år fra ét af nedenstående områder. (jvf. bekendtgørelse fra 22/4 2022).
Det er et krav, at du kan dokumentere erfaring med følgende jobfunktioner:
- Skal have erfaring fra flere vagtlag med hovedvægt på dagvagt.
- Skal have væsentlig arbejdserfaring med pleje- og omsorgsopgaver.
- Skal i sine jobfunktioner have indgået i team
- Skal i sine jobfunktioner have indgået i faglig sparring
Erhvervserfaringen tæller med, hvis du har fået den inden for de seneste 4 år før uddannelsens start.Er du i tvivl, om du opfylder adgangskravene? Kontakt skolens vejledere, så hjælper de dig. Se kontaktoplysninger nederst på siden.
OptagelsesprocedurenDu skal tilmelde dig en realkompetence vurdering, forkortet RKV, det gør du ved kontakte uddannelsessekretær Tina Bonde Andersen på mail:
tba@sosu-syd.dk eller telefon/ 73334392.
Du skal i forbindelse med RKV kunne fremvise følgende dokumentation.- To års relevant erhvervserfaring
- Eksamensbeviser fra folkeskolen og eventuel anden uddannelse
- Har du certifikater i førstehjælp og elementær brandbekæmpelse skal du også medsende dokumentation for dette.
Efter deltagelse i RKV vil du kunne indgå en uddannelsesaftale med en kommune.Kontaktoplysninger til uddannelsesvejledningen på Sosu-syd:
Mail til:
uddannelsesvejledning@sosu-syd.dkEller telefon: 73 33 43 00
Din ansøgning sender du elektronisk til Sønderborg Kommune via knappen "Søg stillingen".
HUSK at vedhæfte alle relevante dokumenter.
AnsøgningsfristenAnsøgningsfristen er den 22.02.2026
Samtalerne forventes holdt uge 9 2026
Kontaktperson:
Teamleder Cristina Nørholt, tlf.: 27 90 02 80 e-mail:
cnor@sonderborg.dk
Sønderborg Kommune - en arbejdsplads i verdensklasse
Sønderborg Kommune er et ambitiøst arbejdsfællesskab, hvor vi sammen gør en forskel og skaber et endnu bedre lokalsamfund.
Uanset om du er med til at realisere vores visioner, politiske beslutninger eller leverer kerneydelser af højeste kvalitet tæt på borgerne, bliver du anerkendt for din indsats og dit engagement.
Vi investerer i dig gennem løbende kompetenceudvikling og spot på talentet, så du udvikler dig og når dit fulde potentiale igennem et helt arbejdsliv.
Vi har modet til at vende tingene på hovedet i løsningen af både små og store udfordringer. Det giver nye perspektiver og blik for innovative løsninger.
Vi samarbejder tæt med lokale virksomheder for at fremme vækst og grøn udvikling i vores område, hvilket skaber en dynamisk og inspirerende arbejdsplads.
Vi er en arbejdsplads med høj grad af fleksibilitet, som giver plads til både karriere og fritid.
Læs Sønderborg Kommunes personalepolitiske værdier og Ledelsesgrundlag
Læs mere om Sønderborg og gå på oplevelse i lokallivet på www.sonderborg.dk