Er du vores nye socialfaglige konsulent med overblik og indblik og lyst til at arbejde tværfagligt?
Kan du bevæge dig fleksibelt imellem at have det overordnede overblik og det nødvendige indblik og detaljefokus, når det kommer til at afdække konkrete sager og opsøge nødvendig viden? Er du fagligt ambitiøs, og kan du balancere høj faglighed og økonomi?
Vi søger pr. 1. november 2025 en socialfaglig konsulent til myndighed på det specialiserede område.
Stillingen er nyoprettet, og du får dermed mulighed for selv at være med til at udvikle stillingen og dig i stillingen.
Om stillingen
I funktion som socialfaglig konsulent skal du yde socialfaglig bistand til vores engagerede myndighedsrådgivere.
Derudover vil du få konkrete ledelsesunderstøttende udviklings- og implementeringsopgaver med henblik på at styrke kvaliteten i myndighedsarbejdet på botilbudsområdet.
Du vil være tilknyttet to forskellige myndighedsafdelinger, som varetager sagsbehandlingen på det specialiserede socialområde for voksne. Her vil du få en vigtig opgave i at bistå myndighedsrådgiverne i opfølgningsindsatsen i komplekse sager, hvor der er behov for grundig sagsoplysning samt socialfaglig vurdering for at sikre sammenhæng mellem behov, indsats og takst.
Du vil blive ansat i Specialrådgivningen, Mestring og Rådgivning i Fagsekretariatet Sundhed, Omsorg og Handicap. Dine opgaver vil gå på tværs af to myndighedsområder, som er delt på baggrund af borgerens forsørgelsesgrundlag.
Det samlede specialiserede socialområde er aktuelt i gang med en fælles implementering af VUM 2.0., fælles faglige begreber samt en recovery-orienteret rehabiliterende tilgang. Vi ønsker, at implementeringen skal føre til et styrket fælles fagligt fundament for samarbejde på tværs.
Du vil blive en del af en meget engageret medarbejdergruppe, som varetager myndighedsrollen på det specialiserede voksenområde. Vi arbejder efter Servicelovens voksenbestemmelser.
Dine arbejdsopgaver
Som socialfaglig konsulent vil du have en central rolle i den videre udvikling af myndighedsarbejdet på det specialiserede socialområde.
Du vil primært skulle
- implementere og udvikle nye sagsarbejdsgange, som understøtter fokus på såvel faglige som økonomiske hensyn
- holde dig ajour og skarp på leverandørmarkedet, takststrukturer og gældende rammeaftaler
- sikre struktur på og overblik over sagsopfølgning på botilbudssager
- være sparringspartner i botilbudssager for socialrådgiverne på de to myndighedsområder – også i forhold til kontraktforhandling
- understøtte kontraktstyring, herunder kvalificering af kontrakternes indhold i relation til indsats og takst
- gennemgå døgnrytmeskemaer og statusnotater (sagsoplysning) i samarbejde med socialrådgivere
- deltage i visitationsudvalgene på begge områder (botilbudssager)
- have tæt, løbende samarbejde med socialrådgivere, ledelse, økonomifunktionen samt indkøbsafdelingen.
Ligeledes vil det være en prioriteret opgave at sikre fokus på den gode overgang for unge fra børne- og ungeområdet til voksenområdet i anbringelses-/botilbudssager.
Ovenstående opgaveportefølje har bl.a. til formål at sikre følgende effekter
- at indgåede kontrakter kan udgøre et fagligt og økonomisk styringsredskab i samarbejdet om konkrete indsatser
- kvalificeret sparring til socialrådgiverne omkring behov, indsats og takst.
- tydelig sammenhæng mellem kontrakter, indsatser og takster på botilbudsområdet
- systematisk overblik over - og opfølgning på botilbudssager.
Kompetencer
- Du er uddannet socialrådgiver eventuelt med relevant overbygning
- Du har indgående erfaring som myndighedsrådgiver på det specialiserede socialområde
- Du har interesse og tæft for relevant jura og økonomi samt at dykke ned i detaljer omkring døgnrytmeskemaer, kontrakter og opfølgning på indsatser
- Du er samarbejdsorienteret og trives med at være sparringpartner for mange rådgivere, ledere og udfører på tværs af områder i kommunen og eksternt
- Du er resultatorienteret, analytisk skarp og arbejder struktureret
- Du er proaktiv og har gode afslutningskompetencer og kan dermed drive udviklings- og implementeringsprocesser indenfor dine ansvarsområder
- Du har erfaring med Recovery-orienteret rehabilitering
- Du må gerne have kendskab til - og erfaring med VUM 2.0
- Du har gode kommunikations- og formidlingsevner både i skrift og tale
- Du har organisatorisk forståelse.
Vi tilbyder
- Et meningsfuldt og udfordrende arbejdsområde, som vi løbende og ambitiøst udvikler
- Et arbejdsmiljø, der lægger vægt på samarbejde, udvikling og faglig sparring
- En flad struktur med højt til loftet og mulighed for at præge dit arbejdsfelt og organisationens udvikling
- En god og respektfuld omgangstone i en dagligdag, hvor humor og godt humør spiller en stor rolle
- Gode engagerede kolleger med en positiv tilgang til arbejdet
- Mulighed for fleksibilitet og indflydelse på din arbejdstilrettelæggelse med fokus på fællesskabet Det betyder, at vi tilrettelægger vores arbejde med afsæt i organisations behov og samlede opgavevaretagelse
- En ledelse, som insisterer på høj faglighed, på at samarbejde er vejen frem, og bakker op når det bliver svært.
Hvem er vi
I Skanderborg kommune er det specialiserede voksenområdet fordelt i to afdelinger. Fordelingen sker på baggrund af borgerens forsørgelsesgrundlag. Hvis borger har fået tilkendt førtidspension hører hans/hendes sag til i Sundhed, Omsorg og Handicap. Hvis ikke borgerne har pension hører sagen til i Arbejdsmarked og Social hvor der er fokus på sammenhæng imellem borgers sociale forhold og beskæftigelse.
De to afdelinger du vil skulle understøtte er
- Arbejdsmarked og Social – servicelovsteamet:
Vi er normeret til 5 socialrådgivere. Udover myndighedsrådgiverne i Servicelovsteamet består afdelingen også af 14 medarbejdere, der understøtter borgere på offentlig forsørgelse i deres vej mod arbejdsmarkedet. Afdelingen har endvidere to faglige koordinatorer (en med speciale indenfor beskæftigelseslovgivningen og en med speciale indenfor Serviceloven), samt en tværgående Psykiatrisk Brobygger. - Sundhed, Omsorg og Handicap – specialrådgivningen:
Vi er normeret til 11 socialrådgivere. Ud over myndighedsrådgiverne består afdelingen også af 26 medarbejdere, der yder støtte til borgere med psykisk sårbarhed og erhvervet hjerneskade.
Løn- og ansættelsesvilkår
Arbejdstid: 37 timer ugentligt.
Ansættelse: 1. november 2025
Arbejdsstedets adresse: Skanderborg Kommune, Fagsekretariatet Sundhed, Omsorg og Handicap, Mestring og Rådgivning, Dyrehaven 10 E, 8660 Skanderborg
Du skal påregne en vis mødeaktivitet ud af huset. Det er derfor nødvendigt med kørekort til personbil. Der er tjenestebiler til rådighed.
Lønnen fastsættes i henhold til gældende overenskomst og forhandles med forhandlingsberettiget organisation.
En tilfredsstillende straffeattest skal kunne forelægges.
Yderligere oplysninger
Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte afdelingsleder Heidi M. Bak på telefon 24 76 73 45.
Ansøgningsfrist
Søndag den 7. september 2025.
Samtaler forventes afholdtFørste samtale 17. september 2025.
Anden samtale 23. september 2025.
I Skanderborg Kommune ser du flere barnevogne, træer og søer end andre steder i landet. Her er udsigt. Ikke kun til Danmarks smukkeste natur, men også til aktive lokalsamfund, vækstvirksomheder og et foreningsliv i særklasse. Som arbejdsplads er Skanderborg Kommune kendt for flad struktur og højt til akustikloftet. Velkommen til naturligt overskud.