Køb og salg af kommunens ejendomme er en helt særlig og vigtig opgave for realisering af en lang række af Byrådets visioner og ønsker for fremtidens Skanderborg Kommune – og du har mulighed for at blive en del af holdet, der gør de visioner til virkelighed!Vi har brug for dig, der dribler hjemmevant rundt i udbud af offentlige ejendomme, og som kan skrive købsaftaler til stort set alt. Dig, der gerne går i dialog med både landinspektører og kolleger med myndighedskasketten på, for at få gjort en ejendom klar til salg. Dig, der kan formulere en servitut om forkøbsret - og få den tinglyst bagefter!
Du vil blive en del af et arbejdsfællesskab, der dels udvikler kommunens ejendomme med henblik på salg, opkøber jord til forskellige formål - herunder strategisk byudvikling – og sælger jord til bolig- erhvervs- og almene formål. Det er også os, der hjælper andre kolleger med opkøb af jord, fx til vejprojekter og grøn trepart. Til hverdag vil du særligt komme til at arbejde tæt sammen med en anden kollega, og selvom I vil have forskellige roller, vil I være fælles om mange af opgaverne.
Dine opgaver vil primært omfatte
- Forberedelse af købs- og salgssager til politisk behandling, herunder nødvendig inddragelse af relevante myndigheder og formulering af sagsfremstillinger
- Forberedelse af udbudsmateriale, herunder købsaftaler og diverse bilag
- Understøttelse af udviklingsopgaven ved at klarlægge relevante forhold, der kan have indflydelse på et køb eller salg.
- Dialog med ejendomsmæglere, landinspektører, forsyningsmyndigheder, jurister og andre eksterne parter, som er nødvendige for at løse opgaven.
- Udarbejdelse og tinglysning af servitutter, fx omkring tilbagekøbsret- og pligt, forkøbsret mv.
- Udarbejdelse af skøder ifm. overdragelse af ejendomme.
Vi ser helst, at du har konkret erfaring fra en kommunal, regional eller statslig kontekst, hvor køb og salg har været din primære opgave. Alternativt at du har løst denne type opgaver for kommuner i privat regi.
Vi vil lægge vægt på at du har en god portion juridisk og/eller offentligretlig viden, og derudover erfaring med
- Klargøring af ejendomme til salg (matrikulære forhold, tinglysninger, screening af bindinger mv.)
- Produktion af sagsfremstillinger og servicering af det politiske niveau
- Udarbejdelse af udbudsmateriale og bilag
- Udarbejdelse af skøder og servitutter samt brug af tinglysningssystemet
Hvis du også har styr på økonomi og moms, kendskab til ekspropriationssager og ejendomsvurderinger eller ved lidt om almene boliger, så gør det heller ikke noget!
Din uddannelsesmæssige baggrund er ikke afgørende, vi lægger vægt på din relevante erfaring – men vi forestiller os, at du fx kunne være uddannet jurist, landinspektør eller ejendomsmægler.
Af personlige karaktertræk ser vi gerne at du
- Er systematisk og grundig, så detaljerne kommer med
- Er nysgerrig og tager initiativ til at finde ud af, hvordan en særlig problemstilling skal håndteres
- Kan holde overblik og prioritere, når flere sager skal håndteres på samme tid
- Er udadvendt og imødekommende overfor dine mange samarbejdsflader
- Har lyst til at indgå i et arbejdsfællesskab, hvor man hjælper hinanden
Vi tilbyder
Du vil komme til at være en del af afdelingen Strategisk Udvikling inden for fagsekretariatet Udvikling, Kultur og Erhverv, som hører under kommunaldirektøren. Strategisk Udvikling varetager – ud over køb og salg af jord - også erhvervsudvikling, landdistriktsudvikling mm.
Medarbejderne i Udvikling, Kultur og Erhverv har en bred sammensætning af kompetencer, og vi er en afdeling med masser af Ja-hat, som er vant til at gribe alle slags opgaver, og finde gode løsninger. Vi har et godt kollegaskab, og lægger vægt på, at alle skal indgå i arbejdsfællesskaber, så ingen sidder alene med hele ansvaret.
Vi har derudover et tæt samarbejde med vores kolleger i blandt andet Plan, Teknik og Miljø samt Anlæg og Ejendomme, hvor du vil få mange samarbejdsflader.
Frist
Send din ansøgning senest den 10. august 2025, hvis du har lyst til at komme med ombord.
Praktisk
Der er tale om en fast stilling på 37 timer om ugen, med forventet opstart 1. oktober 2025 eller hurtigst muligt.
Vi har flex-tid og mulighed for hjemmearbejdsdage.
Løn- og ansættelsesmæssige vilkår efter gældende overenskomst.
Vi forventer at afholde samtaler den 21. august og evt. anden runde den 26. august.
Hvis du vil høre mere
om stillingen, kan du kontakte leder af Strategisk Udvikling Pernille Falborg Helmer på telefon 20 46 11 27 eller mail
pernille.falborg.helmer@skanderborg.dk (OBS: Ferie i uge 30-31-32).
I Skanderborg Kommune ser du flere barnevogne, træer og søer end andre steder i landet. Her er udsigt. Ikke kun til Danmarks smukkeste natur, men også til aktive lokalsamfund, vækstvirksomheder og et foreningsliv i særklasse. Som arbejdsplads er Skanderborg Kommune kendt for flad struktur og højt til akustikloftet. Velkommen til naturligt overskud.